Een horlogemerk voor mannen dat toegankelijk is in de zee van al die andere horlogemerken. Een korte omschrijving van het Amsterdamse merk KANE. Ik heb Christopher Rasker (oprichter KANE Watches) geïnterviewd want ik wilde meer weten.

De horloges van KANE komen in 4 wijzerplaat kleuren: zilver, blauw, zwart en gunmetal grijs. Daarnaast heb je de keus uit verschillende bandjes die makkelijk te switchen zijn. Van klassiek tot street style, zo kan je voor elke gelegenheid eenvoudig een ander bandje er aan klikken. Op deze manier is het dus echt een horloge voor elke dag. Dit was ook één van de doelen van Christopher. Een horloge maken dat je elke dag kan dragen en dat bij iedere stijl van de man past.

kane

Chris: ‘Ik wilde een onderscheidend horloge ontwerpen, mannelijk en strak. Het ontwerp is teruggebracht naar de essentie van een horloge, tijd en stijl. Een mooi horloge zonder overbodigheden dat je elke dag kan dragen. Daarbij was voor mij de kwaliteit en prijs heel belangrijk – alle horloges zijn maar €99.00: Het moest een stijlvol horloge worden dat voor iedereen toegankelijk is. Zo hoef je geen fashion goeroe voor te zijn om het mooi te vinden. Het uitgangspunt is dat elke man een KANE horloge kan dragen, ook omdat er altijd een design en horlogeband tussen zit dat bij zijn kledingstijl past. Het idee is dat jij niet de identiteit aanneemt van een gevestigd horloge merk, maar dat het horloge jou als individu complimenteert.’

kane

Het team van KANE wil het design altijd “clean”, “simple” en “essential” houden. Geïnspireerd door de Japanse minimalistische levensstijl die alles terug brengt naar de essentie. Met die filosofie hebben ze van de klassieke dress watch een meer casual en strak mannelijk horloge gemaakt. Maar dit horloge is wel bedoeld om te weten hoe laat het is. Je zal er dan ook geen stopwatch functie, rode wijzers etc. op aantreffen. Je zou de horloges minimalistisch kunnen noemen maar zelf noemen ze het liever essentieel.

kane

Chris: ‘We hebben scherpe hoeken gebruikt in alle horloge details (wijzers, uurmarkeringen en kast), een stoer logo ontworpen en een heel clean design aangehouden. Het belangrijkste was dat het echt een mannelijk horloge zou worden zonder overbodige functies en onnodige bulk. In het ontwerp hebben we ervoor gezorgd dat je altijd goed de tijd kan zien. Dit zal ook altijd zo blijven. We zouden nog kunnen variëren met de grootte van de kast of met kleuren maar er zullen nooit extra functies bij komen. Dat past niet in onze essentie-gedreven design taal.’

kane

Naast een tof horlogemerk op de markt brengen heeft Christopher eigenlijk een hoger doel. Hij wil dat het merk KANE je inspireert om uit je comfortzone te stappen. “Empower Young Men”, dat is waar het echt om draait.

Chris: ‘KANE komt van het Japanse woord Kaizen dat “verbetering” betekent. Als jonge man wil je altijd bezig zijn met jezelf te verbeteren. Je sport om sterker te worden, je upgrade je kledingstijl om je chill te voelen, je let op wat je eet om gezonder te zijn, je werkt aan je carrière voor een betere toekomst enz. We stellen allemaal doelen en zetten de eerste stappen maar ondanks je dromen blijf je vaak toch binnen je eigen grenzen terwijl je zo veel meer kan. Als jonge man heb je de energie en mogelijkheden om meer te doen. Een KANE horloge staat symbool om de beste versie van jezelf te worden. Een geheugensteun die stijlvol om je arm zit.’

‘Het komt eigenlijk vanuit mijn eigen ontwikkeling. Toen ik zo’n 24 was, was ik constant bezig met: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Waar ben ik goed in? Ik geloof er sterk in dat je de antwoorden op deze vragen vindt door nieuwe dingen te doen waar je (nog) niet goed in bent, te reizen naar plekken die je niet kent, en te praten met mensen die een ander levenspad bewandelen. Hierdoor ontdek je wat je wel en niet leuk vindt, en kom je steeds iets verder in je eigen ontwikkeling als man. Maar je moet er wel gewoon op uitgaan.’

kane

Na dit verhaal wilde ik eigenlijk nog maar één ding weten: Wie is KANE dan?

Chris: ‘Als KANE een persoon zou zijn dan is hij iemand die je coached en inspireert om verder te gaan dan je durft én denkt te kunnen. Die persoon die je net dat beetje extra vertrouwen geeft zodat je de eerste stap zet. Die zegt: Doe het gewoon, wat is het ergste dat er kan gebeuren?’

kaneEen horlogemerk met een hoger doel. Ik hou ervan, en al helemaal van de supertoffe designs. Bekijk de gehele collectie op hun website! En als je dan een horloge van Kane wilt kopen gebruik dan onze kortingscode ”DAILY10”. Hiermee krijg je 10% korting op je aankoop.

DEEL
Teveel schoenen om op te bergen, een hart dat sneller gaat kloppen bij elke nieuwe collectie van Supreme en Stone Island en ook nog eens een passie voor dry denim. Mijn inkomen gaat dus naar kleding inderdaad... Ik ben werkzaam in de modebranche en eet veel te vaak buiten de deur. En dan het liefst hamburgers en kreeft. Al deze passies bij elkaar hebben ervoor gezorgd dat ik Daily Supply ben begonnen. Want zo kan iedereen een beetje meegenieten.