We doen tegenwoordig steeds vaker onze (kleding)aankopen online. Niet gek, want voor wie overdag werkt en daardoor pas na sluitingstijd van fysieke winkels kan winkelen, biedt het een uitkomst. Toch struikelen veel online shoppers, waaronder ikzelf, over de ‘last mile’ die de online aankoop aflegt; het daadwerkelijk (thuis) aanbieden van het pakket… Homerr

…want net als de openingstijden van fysieke winkels, lopen ook de bezorgtijden van pakketdiensten vaak gelijk met die van jou als harde werker. Natuurlijk zijn er uitzonderingen: een select aantal pakketdiensten biedt ook een avond-tijdvak aan voor leveringen en ook winkels als Coolblue en Bol.com geven je die optie (tegen een meerprijs).
Maar zelfs dan is nog de kans dat je net even de deur uit bent/moet/wilt, om vervolgens bij thuiskomst een ‘We hebben u gemist’-briefje op de deurmat te vinden.

Van een mislukte bezorgpoging wordt niemand vrolijk; de webshop waar je hebt besteld niet, de pakketdienst/bezorger niet (hij krijgt immers per succesvol afgeleverd pakketje een vergoeding), jijzelf niet en je buurman of buurvrouw die ongevraagd jouw pakket krijgt aangeboden ook niet. Daarnaast is het ook nog eens slecht voor het milieu als pakketbezorgers een route twee keer – of soms zelf vaker – af moeten leggen.

De hiervoor genoemde problemen waren voor startup Homerr reden om een marktonderzoek te laten uitvoeren, waaruit bleek dat er behoefte is aan een oplossing waar iedereen voordeel uithaalt. Zo kwam het idee voor de app Homerr tot stand. Homerr is een platform dat buren die regelmatig thuis zijn verbindt met buurtgenoten die overdag niet thuis (kunnen) zijn. Het verdienmodel is redelijk simpel en de vraag is dan ook waarom zoiets niet eerder is bedacht?

Op hoofdlijnen werkt Homerr met drie services: Pickup, Delivery en Retour. Je betaalt hier via de app een kleine vergoeding voor, die jouw Homerr vervolgens (gedeeltelijk) ontvangt voor zijn/haar bewezen dienst.

homerr website drie services pickup delivery retour

  • Pickup houdt in dat een online bestelling die jij hebt gedaan, wordt bezorgd bij een buurman of buurvrouw die regelmatig thuis is (een Homerr). Via de Homerr smartphone app kun je de status van je bestelling volgen en krijg je een notificatie zodra je pakketje klaar is om op te halen bij de door jou gekozen Homerr.
  • Delivery gaat nog een stapje verder. Met deze service komt de Homerr bij wie jouw pakketje is bezorgd persoonlijk aan je deur om de laatste stap van je bestelling te voltooien. Ultiem gemak dus! En je betaalt er maar iets meer voor dan bij Pickup.
  • Mocht je toch spijt hebben van die ene impulsaankoop of iets te optimistisch een maatje te klein hebben gekocht, dan kun je tot slot jouw Homerr ook nog eens je pakketje laten retourneren met de Retour-service. De Homerr komt het pakketje dan ophalen en stuurt hem terug naar de verzender. Easy said, easy done: in slechts een paar tikken op de Homer app geregeld voor een paar euro.

Ben je nou echt een fanatieke online shopper (en weinig thuis)? Dan heeft Homerr de oplossing voor jou: een abonnementsdienst waarmee je voor een paar euro in de maand onbeperkt* gebruik kan maken van de Pickup service (Bronze), Delivery service (Silver) en alle drie services (Gold).

*Helemaal onbeperkt is het niet, omdat dat tegenover jouw Homerr niet helemaal eerlijk is. Daarom hanteert Homerr een ‘Fair use policy’, wat inhoudt dat je maandelijks maximaal 10 pakketten mag laten bezorgen bij jouw Homerr, maximaal 10 pakketten door jouw Homerr bij jou thuis mag laten bezorgen en maximaal 4 keer jouw Homerr een pakket retour mag laten sturen.

Wat de app bijzonder maakt, is dat eigenlijk overal aan is gedacht. Zowel voor degene die online bestellingen doet, als voor de Homerr die pakketten aanneemt wordt het zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om elkaar te helpen. Je kan bijvoorbeeld de Homerr waar jij gebruik van wilt maken (of al gebruik van hebt gemaakt) beoordelen met sterren. Hierdoor kun je met een gerust hart je pakketten bij een Homerr laten bezorgen die een positieve rating heeft en kun je zelf ook je ervaringen delen om de community te verbeteren. Daarmee is Homerr niet zomaar een ‘haal- en breng-app’, maar een sociaal netwerk van buurtgenoten. De Homerr zelf kan via de app zijn beschikbaarheid doorgeven en wijzigen, bepalen wat de maximumgrootte is van pakketten die hij/zij wil aannemen en tot slot zijn/haar tarief voor de aangeboden dienst bepalen.

homerr website screenshot 3

Homerr werkt samen met vijf van de grootste pakketdiensten in Nederland (PostNL, UPS, DHL, DPD en FedEx) en is als app beschikbaar in de App-store, Google Play-store en Windows-store. Je kan je aanmelden door een kort webformulier in te vullen of door de app te koppelen aan je Facebook-account.

Omdat Homerr nog niet lang actief is, zijn de genoemde diensten nog niet overal in Nederland beschikbaar. Zoals vaker met dit soort ideeën/apps wordt het eerst in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) geïntroduceerd, voordat het uitbreid naar landelijke dekking. Maar door je aan te melden vergroot en versnel je de kans dat dit gauw gebeurt.

DEEL
Zeg je Hidde, dan zeg je sneakers! Hoewel het niet uit een medisch onderzoek is gebleken, durf ik gerust te zeggen dat ik verslaafd ben aan het kopen, kijken en bewonderen van sportief schoeisel. Ik zorg ervoor dat jij geen exclusieve sneaker-release meer mist en zal daarnaast af en toe andere fashion-gerelateerde posts schrijven. Mijn tweede verslaving is het binge-watchen van Netflix-series. Na House of Cards, Suits en Narcos ben ik inmiddels hooked aan de serie Arrow!