Aeuoeu wilt zich onderscheiden door de kwaliteit van haar producten in plaats van een fancy merknaam.

Juist door die aparte, of zeg maar gerust vreemde, naam was ik benieuwd naar wie hierachter zaten en wat ze doen. Je zou namelijk kunnen stellen dat het niet de slimste zet is om een onuitspreekbare naam te kiezen. Zeker als je nog opkomend bent. Ik nam contact met de twee oprichters van het merk op en sprak met hen af bij het Volkshotel in Amsterdam. Ik had geen idee wie ik moest verwachten, maar het werd snel duidelijk dat de twee minimalistisch geklede jongemannen (waarvan één met een aeuoeu pet) degene waren die ik nodig had.

Ze waren van mijn leeftijd en dat maakte de stemming meteen een stuk luchtiger: je hoeft niet op je woorden te passen en je zit een beetje in dezelfde bloei van je leven. Maar wie zijn het? Kees Smeets en Ferkan Metin kennen elkaar al sinds de middelbare school. Ze hadden al lang het idee om iets op te richten maar hebben in september vorig jaar eindelijk die stap gezet.

Kees: We hebben er vaker over nagedacht om iets te beginnen maar bij dit dachten we: ‘Dit is het. Dit is zo tof, laten we het gewoon doen’.

aeuoeu

De twee vrienden zijn een goeie mix van creativiteit en ondernemend vermogen die nodig is voor een dergelijk bedrijf. Kees bemoeit zich niet met het creatieve gedeelte en Ferkan laat hem ook met rust wat betreft zaken zoals distributie.  Ze proberen zichzelf steeds verder te ontwikkelen in hun eigen specialiteit om het bedrijf te laten groeien.

Ferkan: Als je allebei goed bent in design gaat dat je uiteindelijk tegenwerken. Je botst omdat je allebei een specifiek idee hebt hoe het eruit moet komen te zien. Natuurlijk kijkt en beslist Kees mee, maar ik heb wel alle vrijheid.

Kees: Je hoeft het niet overal 100% eens met elkaar over te zijn. Ferkan heeft van veel dingen veel meer verstand, dus als hij zegt dat het goed is dan is dat zo. Ik denk ook dat het helpt dat we goeie vrienden zijn – je weet wat je aan elkaar hebt.

aeuoeu

Ze zijn met petten begonnen, maar dat is niet waar het stopt. De reden dat ze met petten zijn begonnen is doordat die unisex zijn. Een pet kan je bovendien gewoon altijd rocken. Daarnaast zijn ze nu vooral aan het kijken wat ze verder nog kunnen gaan maken. Het idee is vooral dat het product moet spreken en niet het merkje dat erop staat. De prijzen zijn volgens hen veel te hoog – puur omdat er een merk op staat.

Kees: Kijk, als er Supreme op je trui staat betaal je er €120,- voor. Terwijl de kwaliteit niet opweegt tegenover de belachelijke prijs. Ik haat dat. We willen ook gewoon alles zelf blijven regelen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo blijft de verkoopprijs ook lager. We hebben dan ook een lagere winstmarge. Maar we zijn dit ook niet begonnen voor het geld. Ik dacht gewoon: Ik wil een zwarte suède pet, maar die is nergens te vinden. Ik wil gewoon goeie kwaliteit zonder branding voor een normale prijs.

Dat ze van minimalistisch houden, was meteen duidelijk: op hun schoenen na was er geen merk zichtbaar op de kledingstukken die ze droegen (dit was overigens wel toevallig zeiden ze). Hun merk zal volgens hen ook altijd basic blijven. Wardrobe essentials die makkelijk zijn te combineren met andere kledingstukken.

Ferkan: Onze stijl is tijdloos en dat vinden we ook heel belangrijk. Net als die suède caps, je hebt momenten dat caps misschien wat minder ‘in’ zijn, maar het blijft een cap. Je kan het altijd dragen en het komt altijd weer terug in het modebeeld. En een zwarte suède cap blijft gewoon nice, je kan ‘m blijven rocken zonder dat deze zogenaamd uit of in de mode gaat. Daarnaast is het echt belangrijk dat het basic is – maar niet saai. Opvallen kan bijvoorbeeld door alternatief materiaalgebruik of een andere pasvorm.

Kees: Het is ook een bewuste keus geweest om maar een paar kleuren petten verkopen. Het moet niet te moeilijk worden om te kiezen. Net als de website moet het gewoon makkelijk zijn. Je kiest je pet, bestelt en klaar.

aeuoeu

Maar dan die naam, hier moest ik meer over weten, want ik krijg het niet uitgesproken. Toen iemand van Daily Supply me vroeg met welk merk ik een interview had moest ik zeggen: Ja, eentje met een moeilijke naam…

Kees: Over het algemeen is het al niet makkelijk om een naam te verzinnen. Eerst wilden we beginnen zonder merknaam, maar dat gaat gewoon praktisch niet. Zo kan je je ook niet bij de KvK of zo inschrijven natuurlijk. Dus toen dachten we: waarom nemen we niet gewoon een naam die volstrekt onmogelijk is. Toen hebben we gewoon wat klinkers achter elkaar gezet.

Ferkan: Het is ook een beetje koppigheid, denk ik. Mensen zeiden: ‘dat moet je niet doen’. Dus we deden het wel – en het werkt blijkbaar.

Deze jongens kwamen op mij over als een soort strijders tegen de overdreven branding en de prijs die daarbij komt kijken. Het mooie was dat zij zo goed als merkloos tegenover mij zaten, en ik een Supreme/Stone Island longsleeve aan had met Supreme/NikeLab AirMax 98’s. Lekker contrast wel. Wie weet stap ik ook nog eens over naar Kamp Brandless. Maar hoe dan ook, een pet van aeuoeu moet je gewoon in je collectie hebben. Het is namelijk een wardrobe essential die je zelfs kan combineren met een Supreme trui ;).

Ga hier naar hun website!

aeuoeu

DEEL
Teveel schoenen om op te bergen, een hart dat sneller gaat kloppen bij elke nieuwe collectie van Supreme en Stone Island en ook nog eens een passie voor dry denim. Mijn inkomen gaat dus naar kleding inderdaad... Ik ben werkzaam in de modebranche en eet veel te vaak buiten de deur. En dan het liefst hamburgers en kreeft. Al deze passies bij elkaar hebben ervoor gezorgd dat ik Daily Supply ben begonnen. Want zo kan iedereen een beetje meegenieten.