De meeste mensen willen er goed uitzien. Zeg nou zelf. Het liefst loop je op straat alsof je zojuist geposeerd hebt voor de cover van Esquire. Helaas is dat voor velen van ons niet meer dan een utopie. Voldoen aan het schoonheidsideaal van de moderne westerse man is nou eenmaal topsport.

Een doorsnee man zoals jij en ik kan geen personal trainer, diëtist en stylist veroorloven. Bovendien is zes dagen per week sporten en geen alcohol drinken voor de meesten een impulsief meerjarenplan dat niet langer dan een maand voortduurt.

En vergeet niet, zo’n coverfoto is een momentopname. Zorgvuldig geconstrueerd door experts en bewerkt met software dat Erica Terpstra kan transformeren in een Victoria’s Secret model. Omvangrijke techniek, dus.

The CloakroomNu de vraag: hoe word jij de nieuwe David Gandy? Nou, gewoon niet. Kijk naar die man. Hij is niet voor niets één van de best betaalde mannelijke modellen ter wereld. Laten we realistisch zijn en de vraag simpeler maken: hoe kleed jij jezelf als de nieuwe mr. Gandy?

Na een korte zoektocht op Google beland ik op de website van The Cloakroom. Het bedrijf belooft een online personal shopper, zonder bijkomende kosten. Ik besluit de proef op de som te nemen en meld mij aan.

The Cloakroom

Voordat de personal shopper de inhoud van mijn kledingkast upgradet, vul ik een vragenlijst in. Tegen mijn verwachting in, is het snel voltooid. Ik krijg de vraag of ik een aantal foto’s van mezelf wil uploaden, dus dat doe ik. Na het invullen van mijn betaalgegevens bestel ik mijn eerste ‘Box’.

The Cloakroom
Twee dagen later word ik opgebeld door Karmijn van The Cloakroom. Een vriendelijke jonge vrouw die graag wilt weten of ik nog specifieke wensen heb. Ze heeft al een aantal ideeën die ze met mij delen wilt. We hebben een leuk, informeel gesprek en nog geen tien minuten later ontvang ik een vriendschapsverzoek op Facebook. Die accepteer ik.

De Box

The CloakroomHet duurt niet lang of er staat een flinke doos met een postbezorger voor de deur. In de doos zit ongeveer €1100 aan kleding. Bovenop de stapel ligt een persoonlijk briefje (klik op de foto om te vergroten). Er zit ook een vragenlijst bij, waarop ik kan aangeven waarom ik een kledingstuk niet koop.

The Cloakroom belooft namelijk een service die steeds beter wordt met de tijd. Wanneer ik aangeef geen bordeaux rode artikelen te willen ontvangen, dan houdt Karmijn daar in de toekomst rekening mee.

Een paskamer aan huis

Dit is waar het ‘klassieke’ shoppen punten verliest. Kleding kopen in een fysieke winkel heeft namelijk een aantal storende factoren. Misschien herken je de situatie:

Het is december en ik loop door een winkelstraat in Brussel, op zoek naar een nieuwe trui voor de wintermaanden. Het is -1°C buiten, dus ik heb mij passend aangekleed. Op het moment dat ik een kledingzaak binnenstap, word ik overvallen door een deken van warme lucht. Het zweet breekt uit. En in de wetenschap dat ik moet omkleden in een paskamer waar zelfs een legkip claustrofobisch wordt, wil ik het liefst direct omkeren. Man down, retreat, retreat!

Misschien ligt het aan mij, maar een paar uur shoppen zit vol van dit soort irritaties. Ik word doodsbenauwd wanneer ik omkleed onder druk van een verveelde verkoopster, die halverwege het uittrekken van mijn t-shirt door de nep-suède afscheiding van het pashok schreeuwend vraagt of de maat goed is. “Weet ik veel, ga t-shirts vouwen”, denk ik dan.

Maar, vandaag is anders. Onder toeziend oog van mijn vriendin pas ik midden in mijn slaapkamer de kleding van The Cloakroom. In alle rust, zonder claustrofobische driften. Sterker nog, ik krijg zeven dagen de tijd om alles op het gemakje te bekijken.

Met uitzondering van een paar artikelen, zijn de maten juist en is de stijl overeenkomstig met mijn smaak. Belangrijker, ook met de smaak van mijn vriendin. Afgezien van de merken Levi’s, Replay en Gant, zijn veel merken mij onbekend. Het Deense Minimum is er één van, en het zit als gegoten. Puik werk, Karmijn!

De prijs

Zonder een blik te werpen op de prijslijst, maak ik eerst een selectie van mijn favoriete artikelen. Ik selecteer er zes en bereid mij voor op de onvermijdelijke pijn van de totaalprijs. Voor twee truien, een vest, een overhemd, een chino en een muts betaal ik €330.

Voor ik de kans krijg het internet te raadplegen voor een prijsvergelijking, is mijn vriendin al fanatiek aan het zoeken. Wat blijkt, de prijzen zijn nagenoeg identiek aan de verkoopprijzen van andere online winkels. Hoe kan dat?

The Cloakroom

Volgens The Cloakroom wordt tweederde van de artikelen in een box retour gestuurd. Mijn Box had een waarde van ongeveer €1100. Dat betekent dat een klant voor elke Box ongeveer €365 euro spendeert. Dat is gemiddeld twee tot drie keer meer dan wat je spendeert tijdens een bezoek aan de fysieke winkel. We kunnen aannemen dat dit bestedingspatroon de kosten van de personal shopper dekt.

Maar, hoe dan?

Stel je even voor dat je in de kroeg zit. Ieder neemt een beurt en betaalt een rondje. Maar, (en we kennen allemaal wel iemand) één houdt de portemonnee in zijn zak. De groepsrelatie is dan uit balans. Die balans wordt pas herstelt, wanneer hij alsnog zijn portemonnee trekt.

Dit fenomeen begrijpen ze bij The Cloakroom. Op indrukwekkend hoog tempo gaan ze een relatie met je aan. Vervolgens brengen alle inspanningen van jouw personal shopper die relatie uit balans. Een informeel telefoongesprek, een vriendschapsverzoek op Facebook, een gepersonaliseerd briefje… De enige manier om die balans te herstellen is door voldoende artikelen af te nemen.

Wat je mening ook is over zo’n verkoopstrategie, het neemt niet weg dat het een probleem oplost. De dagen van inspiratieloos door winkelstraten slenteren zijn voorbij. Geen irritante verkoopmedewerker of tropisch winkelklimaat meer. Ik – en menig man met mij – zijn hier heel dankbaar voor. Ik zeg de fysieke kledingwinkel vaarwel. Doei!

Wil je meer weten over mijn ervaring met The Cloakroom of heb je zelf een ervaring die je wilt delen? Drop het in een comment!

DEEL
Tegenwoordig ben ik amateur-taalkunstenaar in de rubrieken Lifestyle en Music.